Współczesna szkoła różni się od szkoły do której uczęszczali rodzice naszych uczniów. Przede wszystkim jest tym, że na co dzień korzystamy z technologii informatyczno –komputerowej. Nie mamy dzienników papierowych, tylko komputerowe. Zniknęły czarne tablice, po których pisało się kredą, a na ich miejscu pojawiły się tablice interaktywne, pełne różnych możliwości: pisania, rysowania figur, odmierzania kątów, wyświetlania zadań z podręcznika itp.
Dzisiejsze nauczanie stawia na kształcenie kluczowych umiejętności poprzez nawiązywanie do działań praktycznych, wdrażanie do korzystania z wiedzy w życiu codziennym. Dlatego podczas zajęć korzystamy nie tylko z podręczników, ćwiczeń zeszytów. Do zajęć przygotowywane są takie środki dydaktyczne, które są namacalne i jak najbliższe oddania rzeczywistości.
Podczas powtórkowych zajęć matematycznych o ułamkach zwykłych, otwartych dla rodziców uczniowie klasy piątej przedstawiali w sposób praktyczny , jak rozumieją ułamki. Ich zadaniem było odłożyć na talerzyk dla gości: 6/8 pizzy odłóżcie na talerzyk, 9/10 ciasta 3/4 czekolady 2/3 banana, 4/6 chałwy. Innym losowo wybranym zadaniem problemowo –praktycznym było :
- Z 420 koron oddanie 4/7 tej kwoty zebranym gościom
- Odcięcie ze 120 cm wstążki 2/6 jej długości.
- Obliczenie długości snu, jeśli trwa on przez 1/3 doby oraz wskazanie na zegarze godziny pobudki, wiedząc, że sen trwał od godz.22.00
- Spośród 40 cukierków oddanie 5/8 przybyłym rodzicom
- Obliczenie ilości dni trwania choroby, wiedząc, że trwała od początku listopada przez 2/5 miesiąca. Wskazanie na kalendarzu ostatniego dnia choroby.
Dzisiaj aby zaciekawić i zachęcić uczniów do aktywnej pracy podczas zajęć o trudnej tematyce, sposoby przekazywania wiedzy muszą być dynamiczne, nowatorskie, jak najbardziej nawiązujące do rzeczywistości. Ich cel musi konkretnie, zrozumiale sformułowany, by nadać wagę nowym umiejętnościom i za razem wzmocnić motywację do pracy.
Myślę, że organizowanie zajęć otwartych dla rodziców jest pomysłem na to by przybliżyć rodzicom dzisiejszą szkołę, nawiązać przyjazne stosunki z rodzicami i przede wszystkim zapoznać z pracą ich dzieci podczas zajęć.
2016-12-14