W zakresie zdrowia psychicznego, mając na uwadze obniżenie ilości zachowań agresywnych między uczniami w naszej szkole podejmujemy wiele zadań sprzyjających rozwijaniu pozytywnych relacji międzyludzkich. Uczymy dzieci szacunku do siebie i innych. Wdrażamy do działania w grupie, kształtując ich umiejętność współpracy, słuchania innych, podejmowania decyzji w roli lidera, wyznaczania celu, planowania pracy i odpowiedzialności za pracę własną. Zauważyliśmy zdecydowany przejaw rozwoju wspomnianych kompetencji podczas realizacji szkolnego projektu „Kocham Cię Polsko”, który miał na celu przede wszystkim uświetnić obchody tak ważnego święta, którym było100-lecie Odzyskania Niepodległości przez Polskę.
Projekt realizowany był podczas godzin wychowawczych, zajęć historycznych, plastycznych, muzycznych i wychowania fizycznego, zajęciach pozalekcyjnych oraz podczas zespołowej gry dydaktycznej przeprowadzonej dla uczniów klas piątych.
Cele operacyjne projektu już wskazują na to, jak wiele zadań wymagało wzajemnej współpracy.
•Rozmowa z uczniami na temat utraty i odzyskania przez Polskę niepodległości;
•Dyskusja na temat sławnych Polaków , z których jesteśmy dumni;
•Rozwijanie wiadomości na temat mapy Polski; wymiana wiedzy na temat indywidualnie odwiedzanych miast.
•Rozwijanie umiejętności artystycznych poprzez śpiewanie pieśni patriotycznych;
•Przygotowanie gazetki klasowej na temat odzyskania niepodległości;
•Malowanie farbami godła Polski w trzyosobowych zespołach;
•Pogłębianie wiedzy ogólnej na temat naszego państwa;
•Rozwijanie umiejętności literackich poprzez tworzenie w parach rymowanek, krótkich tekstów na temat odzyskania niepodległości;
•Rozwijanie sprawności fizycznej uczniów poprzez tworzenie piramidy sportowej;
Działania uczniów odbywały się według heurystycznych metod pracy, poszukując twórczych rozwiązań:
•Praca z wykorzystanie technologii informacyjnej;
•zajęcia warsztatowe
•dyskusja, rozmowy, pogadanki
•zabawy z wykorzystaniem mapy Polski – układanie rozsypanki w grupach
•burza mózgów;
•zadania problemowe jak układanie rymowanki o Polsce, dopasowywanie nazwisk do wizerunku sławnych Polaków
•zadania plastyczne, muzyczne, fizyczne, matematyczne
•dydaktyczna zabawa zespołowa
Zauważyliśmy, że realizacja projektu zdecydowanie wpłynęła na:
- Poczucie dumy z bycia Polakiem
- Upowszechnienie wiedzy o historii Polski
- Wzmocnienie poczucia tożsamości narodowej
- Ukształtowanie postaw patriotycznych
- Integrację uczniów
Ewaluacją projektu polegała na przeprowadzeniu wśród piątoklasistów zabawy dydaktycznej pt. „Kocham Cię Polsko” przeprowadzonej na wzór telewizyjnej zabawy. Jej przebieg umożliwi uczniom wykazanie się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
2019-06-12